Gouden Driehoek - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anja en Theo - WaarBenJij.nu Gouden Driehoek - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Anja en Theo - WaarBenJij.nu

Gouden Driehoek

Door: anjanibourg

Blijf op de hoogte en volg Anja en

30 September 2010 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal,
Hoe is het bij jullie? Wij zien heel veel, doen heel veel en de vermoeidheid slaat een beetje toe, ook door de korte nachtrust.
Toen we gistermorgen wakker werden regende het pijpenstelen en donderde het behoorlijk. Vanwege dit slechte weer gingen we eerst naar Mae Sai i.p.v. de bergen in. Bleek achteraf een hele goede keuze te zijn, want in de bergen regende het de hele ochtend.Mae Sai ligt aan de Birmaanse grens (Myan Mar). De rivier de "Sai" is de grens. De thermometer gaf hier om 9.30 al 25.8 gr aan. Theo kon het niet laten om hier een horloge te kopen. Dankzij zijn onderhandelingen kregen de anderen hun horloge ook voor een mooi prijsje. Het drielandenpunt van Thailand, Birma en Laos wordt de Gouden Driehoek genoemd. Vroeger rijk door de opium, nu door de rijstplantages. Op de gigantisch grote rivier de Mekhong voeren we langs de oevers van Thailand, Laos en Birma. Aan de kant van Laos zijn we van boord gegaan en hebben we de bevolking blij gemaakt door met Thaise Baht o.a. whiskey met een cobra erin te kopen. Zij gebruiken die munt om in Thailand rijst ed in te kopen.
De bergstammen van het gebergte tussen Brima en Thailand leven tegenwoordig in een reservaat. We zagen de prachtig geklede Akha, Lahu en Padoung Longneck stammen.Ze leven van het telen van rijst, ananas, bamboe en natuurlijk toerisme. Van het laatste volk dragen de vrouwen grote zware bronzen ringen om hun nek. Ik vind het vrouwenmishandeling, maar zij vinden het mooi.
's Avonds vanaf 20.00 de stad in geweest. Er was een avondmarkt, met een aantal podia, waarop gedanst en geplaybacked werd. Het was er heel erg druk met vooral plaatselijke bevolking. Veel mensen eten hier 's avonds nog hapjes buiten de deur: pannenkoekjes, insekten, soort van bapaobroodjes(zoete), gebakken bananenschijfjes etc.
Michiel, ik heb trouwens foto's van mijzelf smullend van een zijderups en Theo van een sprinkhaan, maar ze zien er niet zo smakelijk uit, daarom niet gepubliceerd ;)
Om 22.45 weer terug in het hotel.
Vandaag, 30 sept, om 7 uur vertrokken richting Chiang Mai. Een rit over bochtige wegen door het Doi Sakhet gebergte. Onderweg een wandeling over een rijstveld gemaakt en een zwavelbron bekeken. Wat stinken.
Er vlogen hier heel veel libelles rond. Mooi om te zien, helaas wilden ze niet gaan zitten voor een mooie foto. Wel 'n mooie vlinder.
Het busvervoer hier is nog heel primitief. Mensen zitten achterin een soort van busje, links en recht op bankjes, met de achterdeur open.
In Thailand wordt veel edelsteen gedolven en natuurlijk moesten we daarom naar een enorme bling bling winkel. In een fabriekje onderweg zagen we hoe de mooie papieren parasols worden gemaakt en beschilderd. Een eindje verderop hoe het proces van de zijderups tot de zijdeproduktie verloopt.
Om 15.00 ariveerden we in Chiang Mai.
Na het diner een tradionele Thaise Massage ondergaan. Veel voeten, knieen en ellenbogen werk dus. Gelukkig viel de ruigheid wel mee.
Het is haast niet voor te stellen dat bij jullie de herfst is begonnen. Hier zien we bloeiende bomen en worden we bedwelmd door de geur van de bloesem. Het ruikt hier trouwens heel anders dan thuis. Mensen koken veel op straat en eten heel kruidig.
De koks koken voor ons wel Thais, maar veel minder "heet", maar toch nog steeds pittig.
De temperatuur in de bergen in het noorden is een paar graden lager, dus iets aangenamer in de ochtend, maar 's middags wel heet en vochtig. Het went wel, de mensen doen niet voor niets alles in een veel rustiger tempo dan wij gewend zijn.
Morgenvroeg gaan we naar de olifanten, opstaan om 6.45.
Groetjes,
Theo en Anja

• 30 September 2010 - 17:30

Michiel Faber:

Hey luitjes niet vergeten naar de night market van Chang Mai te gaan of je kunt natuurlijk ook een kostuum voor Theo laten maken van echte kashmir wol of zijde . Of zilver smeden bekijken . Bij de rivier heb ik vogeltjes los gelaten bij een tempel... was een gebruik als goede daad vd dag.
    Leuk om te lezen dat jullie bij dezelfde dingen langsgaan en bekijken in Chang Mai. Vergeet niet ook mooie orchidee kwekerijen te bekijken op de weg naar de ...tempel.
    Have fun
    Michiel

• 01 Oktober 2010 - 08:52

Ma :

Hallo Anja en Theo, ik heb de foto's bekeken.
    Prachtige mooie omgeving.
    Geniet er nog even van.
    Tot over een paar dagen.
    groetjes Ma Kosse